Hoe het werkt
Verkenning en Planuitwerking
In 2013 nam de minister van Infrastructuur en Milieu (nu: Infrastructuur en Waterstaat)
de Startbeslissing, als formele start van een Verkenning voor het traject Eindhoven-
Tilburg. In deze Verkenning zijn als oplossingsrichting meerdere alternatieven onderzocht.
De minister koos in 2015 gekozen voor de verbreding van de A58 tussen Eindhoven en Tilburg van 2x2 rijstroken naar 2x3 rijstroken. Op basis hiervan startte de Planuitwerking. Deze fase duurt langer dan verwacht vanwege de stikstofproblematiek. Deze is op dit moment (april 2022) dan ook nog niet afgerond.
Als deze is afgerond, volgen de Ontwerptracébesluiten (OTB) met de bijbehorende milieueffectrapportages (MER) voor de trajecten Eindhoven-Tilburg en Sint Annabosch-Galder.
Betrokkenen kunnen na de vaststelling schriftelijk of mondeling reageren op het OTB en de MER, dat heet een zienswijze indienen. De ontvangen zienswijzen (zie ook de procedure) worden verwerkt in het uiteindelijke Tracébesluit (TB).
Twee aparte Tracébesluiten
Er komen uiteindelijk twee Tracébesluiten: één voor het traject Eindhoven-Tilburg en één voor het traject Annabosch-Galder.
Stand van zaken InnovA58
Sinds 23 juni 2022: de twee A58-trajecten Eindhoven-Tilburg en Sint Annabosch-Galder lopen minstens 2,5 jaar vertraging op. Lees meer over de Kamerbrief die minister Harbers hierover naar de Tweede Kamer stuurde.
vanaf 2020: zoeken naar stikstofoplossingen en wachten op herberekening stikstofneerslag
Als gevolg van een uitspraak van de Raad van State over de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) hebben we zoals gezegd te maken met vertraging in de besluitvorming en realisatie omtrent de wegverbreding.
Innovaties: beetje bij beetje zichtbaar
Naast de wegverbredingen zit in de opdrachht van InnovA58 de opgave om duurzame innovaties in de wegenbouw te testen, ermee te experimenteren en uiteindelijk toe te passen in de wegverbreding. Dat doen we samen met vele partners.
De eerstvolgende mijlpalen in het project zijn de realisatie van de innovatiestroken A58 Kloosters (september '21 - zomer '22), het symbiotisch paviljoen (2022) en de verzorgingsplaats 2.0 bij parkeerplaats en tankstation Kloosters (gemeente Oirschot).
Klik op de kaart om deze te vergroten (opent als PDF in nieuw venster).
Traject Eindhoven-Tilburg
Het Ontwerptracébesluit (OTB) voor het traject Eindhoven-Tilburg is vertraagd als gevolg van de stikstofproblematiek. Hierdoor is het nog onduidelijk wanneer het ter visie kan worden gelegd. Zodra hier mee over bekend is, communiceren we daar uitgebreid over via verschillende kanalen.
Tijdens deze planuitwerkingsfase werkt Rijkswaterstaat een aantal belangrijke opgaven nader uit. In 2021 gingen we op het traject Eindhoven-Tilburg onder andere aan de slag met het ontwerp bij Moergestel, knooppunt Ekkersrijt en de Beerze bij Oirschot. Hiervoor nodigden we omwonenden uit voor informatieavonden en voerden we gesprekken met gemeenten en andere partners.
Traject Annabosch-Galder
De stikstofaanpak voor dit traject is een complexe opgave. Alle aandacht gaat de komende tijd uit naar het verkrijgen van inzicht in de mogelijkheden om de hoeveelheid stikstof te verminderen. Onder regie van en in samenwerking met de provincie Noord-Brabant wordt de komende tijd in een gebiedsgerichte aanpak onderzocht welke initiatieven in de omgeving van het Ulvenhoutse Bos om stikstofruimte vragen, waar mogelijk aanbod van stikstofruimte is, en of er manieren zijn om de stikstofdoelstellingen voor het Ulvenhoutse bos te behalen. Uitgangspunt hierbij is het huidige ontwerp van de wegverbreding voor het traject Annabosch-Galder. Naar aanleiding van de uitkomsten van het gebiedsproces volgt er ook een planning voor dit traject.
Duurzame innovaties testen en toepassen in InnovA58
Een deel van het project InnovA58 bestaat uit duurzame innovatieprojecten. Dat wil zeggen: bij de A58 testen en experimenteren we met duurzame manieren van bouwen aan wegen.
Living Lab
We hebben een Living Lab InnovA58 waar we experimenteren en innoveren met duurzame innovaties in de wegenbouw, zoals asfalt, lichtmasten, geluidschermen en wegmarkeringen. We doen dat samen met partners in de markt, overheden, kennisinstellingen en gebruikers. Zo creëren we ruimte om innovaties, die zich nog niet hebben bewezen in de praktijk, te testen. We streven ernaar om de duurzame producten al bij de wegverbreding Eindhoven-Tilburg toe te passen.
Al deze innovaties krijgen een plek in de proeftuinen 'op Kloosters'. Dat is de parkeerplaats met tankstation aan de A58 bij Oirschot. De proeftuinen zijn: de Innovatiestrook, het Innovatiepaviljoen en de 'Verzorgingsplaats 2.0'.
Innovatiestrook
De aanleg van Innovatiestrook A58 Kloosters (door bouwbedrijf Gebr. van Kessel, zij doen dat emissieloos) is halverwege 2022 klaar, waarna we starten met het testen van duurzmen wegmarkeringen bijvoorbeeld.
Innovatiepaviljoen
Het Innovatiepaviljoen komt bij de parkeerplaats Kloosters. Het is een bijzondere samenwerking met ruim 20 partners die raakvlakken hebben met symbiotisch bouwen.
Verzorgingsplaats 2.0
Dit project heeft als doel het testen met en aanbieden van nieuwe diensten voor weggebruikers. Op dit moment zijn we bezig met de voorbereiding en aanbesteding van Verzorgingsplaats 2.0. Daarna volgen de aanleg, de oplevering en gaan we doorontwikkelen. Het hele traject neemt tot en met de oplevering (o.b.v de huidige verwachting) nog een kleine 2 jaar in beslag.