Feestelijke start testfase geluidsschermen i.s.m. ProRail

projectteam InnovA58 05-07-2023 1068 keer bekeken

ProRail en Rijkswaterstaat daagden de markt uit om de milieu-impact van de aanleg van geluidschermen te verminderen. Een aantal marktpartijen pakte de handschoen op. Op donderdag 6 juli werd op feestelijke wijze de start gevierd van de veldtestfase van zes typen geluidsschermen bij InnovA58.

Duurzame geluidsschermen in de praktijk getest

Hoe kunnen we de milieu-impact van de aanleg van geluidsschermen verminderen, met behoud van de akoestische en constructieve eigenschappen? Die vraag stelde ProRail, samen met Rijkswaterstaat, in 2022 aan de markt.

Testen in de praktijk

Acht geselecteerde bedrijven mogen komend half jaar in de praktijk hun innovatieve concepten voor duurzame geluidsschermen testen. De schermen van zes bedrijven staan opgesteld op het innovatieterrein van Rijkswaterstaat-project InnovA58, gelegen bij parkeerplaats Kloosters aan de A58 bij Eindhoven.

mensen in oranje hesjes tussen twee geluidsschermen

Thomas Huffmeijer, projectmanager bij ProRail voor het innovatiepartnerschap duurzame geluidsschermen, vertelt: “We zijn in 2022 begonnen met 12 geselecteerde bedrijven. Tot nu toe hebben we veel energie gestoken in laboratoriumtesten, berekeningen en verbeteringen aan de innovaties. We zijn blij dat we nu met acht overgebleven partijen naar buiten kunnen om de schermen in de praktijk te testen. Op het terrein van InnovA58 meten we tot en met het einde van dit jaar hoe de geluidsschermen presteren in dagelijkse omstandigheden van weer en verkeer.”

Vervolgfase

Na de praktijktesten worden de resultaten aangeleverd en mogen de partijen een aanbieding doen voor de laatste fase van het innovatiepartnerschap. In deze laatste fase krijgen maximaal vier partijen de opdracht om de innovatieve geluidsschermen in een spoorse omgeving te plaatsen. Er wordt een selectie gemaakt op basis van onder meer de businesscase en de Milieukostenindicator (MKI).

Het innovatiepartnerschap is bedoeld om sámen met de markt te leren en te innoveren. Het is voor alle betrokken partijen een ontzettend leerzaam traject en het mooie aan een innovatiepartnerschap is dat er ook een commerciële fase in zit. Dit houdt in dat de vier best scorende innovaties, die voldoen aan onze eisen, worden ingekocht voor een projectlocatie. Dus na de veldtesten start pas het echte werk.

mensen in oranje hesjes bij geluidsschermen

Met dit waardevolle project kunnen we een grote bijdrage leveren aan het verkleinen van onze CO2-voetafdruk.

- Reinout Wissenburg directeur duurzaamheid bij ProRail

 

CO2-voetafdruk verkleinen

De komende jaren plaatst ProRail langs het spoor circa 56 kilometer geluidsscherm met een hoogte van gemiddeld 2,5 meter. Het materiaal en transport voor deze geluidsschermen heeft een grote milieu-impact. In totaal gaat het circa 48.000 ton CO2-eq. Dat is ongeveer evenveel als 2500 huishoudens in een jaar veroorzaken. Daarom loont het om te onderzoeken hoe we de milieu-impact hiervan terug kunnen dringen.

 

Cookie-instellingen