De huidige experimenten bij InnovA58 hebben de warme belangstelling gewekt van de Europese partners in Rural Roadwater Rescue die in het voorjaar van 2023 Kloosters bezochten voorafgaand aan de Europese toekenning van een Interreg-subsidie. Dat was voor het vakblad Civiele techniek reden om een artikel te wijden aan dit project, waarbij omgaan met overvloedig water op wegen centraal staat.
Hoeveel water stroomt er van de snelweg?
In 2023 zijn bij InnovA58 een weerstation en meetput in gebruik genomen om de komende jaren ondermeer te meten hoeveel regenwater van het ZOAB wordt afgevoerd en hoeveel ervan verdampt. Hiervoor is een deel van de goot langs de snelweg met cement afgedamd om ervoor te zorgen dat afstromend water in de meetput terechtkomt en niet in de sloot.
Schat aan informatie
In de put wordt op drie niveaus het debiet gemeten, het volume water dat per tijdseenheid wordt afgevoerd. Dit meerjarige meetprogramma geeft naar verwachting een schat aan informatie over de beschikbaarheid van water in ver schillende periodes van het jaar en daarmee voor de potentie van een climate adaptive waterhub alhier. Die kennis wordt ingebracht in Rural Roadwater Rescue.
Eerder interviewden we Jacques Peerboom hierover voor het artikel 'De reis van regendruppels van de A58'.