Regelmatig zien automobilisten en vrachtwagenchauffeurs dat mensen in oranje hesjes overdag of ’s nachts aan het werk zijn rond parkeerplaats Kloosters aan de A58 bij Eindhoven. Het afzetten van een deel van de weg gebeurt niet zomaar en doen we zo min mogelijk om hinder voor het verkeer te beperken. Als het dan wél nodig is, voeren we zoveel mogelijk werkzaamheden tegelijkertijd uit.
Wisselende rijbanen
De toe- en afritten naar parkeerplaats Kloosters, waar ook Shell en Fastned zijn gevestigd, bestaan sinds juli 2022 uit dubbele rijstroken. Het ene half jaar is de ene rijstrook open voor verkeer, het andere half jaar de andere. Dat komt omdat op deze rijbanen soorten asfalt en belijning (in vaktaal wegmarkering genoemd) worden getest. Het dagelijks verkeer rijdt over verschillende typen asfalt en markering. Die verschillen van elkaar in samenstelling (bijvoorbeeld door gebruik van duurzamer grondstoffen) en de manier waarop het is aangebracht.
Door het dagelijks verkeer erover heen te laten rijden, kunnen de kwaliteit van het innovatieve asfalt en de wegmarkering gedurende een langere periode worden onderzocht op bijvoorbeeld slijtage. Bij de wegmarkering kijken we onder andere ook naar hoe zichtbaar deze blijft, bij zowel lichte als donkere omstandigheden.
Door elk half jaar één van de rijstroken af te sluiten, kunnen we daar veilig metingen doen, reparaties uitvoeren of aanpassingen doen. De parkeerplaats en haar faciliteiten blijft dan via de andere rijstrook bereikbaar.
Buizen voor proef regenwaterafvoer
Een van de werkzaamheden in december was het aanbrengen van een ondergronds buizensysteem langs de snelweg. Rijkswaterstaat start met het meten van de hoeveelheid (regen)water die van de snelweg afstroomt. Ook kan de kwaliteit van dat water worden gemeten. Met de verzamelde informatie onderzoeken we vervolgens hoe we regenwater opnieuw in het watersysteem kunnen terugbrengen en hergebruiken in plaats het ongebruikt weg te laten lopen via de grond of naar het riool. We interviewden Ir Jacques Peerboom over dit project: 'We deden dit nooit eerder.'
Proefvakken voor bermonderzoek
Bij Rijkswaterstaat staat veiligheid op één. We blijven ontwikkelen en innoveren om de veiligheid op en langs de weg hoog te houden en verder te vergroten. Bermen hebben daarbij onze aandacht.
Bij InnovA58 onderzoeken we nu onder meer welke samenstelling van de berm 1. de beste draagkracht heeft en 2. erosiebestendig is. Een berm moet zo draagkrachtig zijn dat een van de weg geraakt voertuig er maximaal 2 centimeter in wegzakt. Ook mag een pas ingezaaide berm niet wegspoelen door van de weg afstromend water. Goede infiltratie en erosiebestendigheid van de berm zijn om deze reden cruciaal.
Tijdens de werkzaamheden in december zijn vijf bermproefvakken van zo’n 10 meter lengte en 5 meter breedte aangelegd waar we testen uitvoeren. Zo werd onder een mengsel van Hydroseeding.eu toegepast.
Meer informatie over de bermproef: Tom.van.straaten@rws.nl, Adviseur Geotechniek Rijkswaterstaat.
Weer schoon
Tot slot maakten we van de afsluiting gebruik om de hele parkeerplaats weer goed schoon te maken.
Voor het afzetten van de weg gebruikte Boskalis de innovatieve volautomatische kegelzetmachine, uitgevoerd door Visscher Traffic i.s.m. Wagenaar Engineering. Deze wijze van wegafzetting is veilig voor zowel weggebruikers als werkuitvoerders.