Een weg verbreden doe je niet zomaar. Daar gaan jaren aan voorbereiding vooraf. Hierbij hanteren we een aanpak die uit 3 fases bestaat: verkenning, planuitwerking en realisatie.
Verkenning: 2013-2016
Tijdens de verkenningsfase (2013-2016) bracht Rijkswaterstaat de mogelijkheden voor de wegverbreding van de A58 tussen de knooppunten Sint-Annabosch en Galder en tussen Eindhoven en Tilburg in kaart. Daarbij keken we naar verschilldende opties, zoals: 2x3 rijstroken of 2x2 rijstroken met een spitsstrook.
Ook zijn een aantal specifieke opgaven in kaart gebracht die tijdens de planuitwerkingsfase nader worden onderzocht. Daarnaast bekeken we ook de mogelijkheden voor innovatie.
Resultaten verkenningsfase
De verkenningsfase leverde een aantal resultaten op. Zo koos de minister van Infrastructuur en Milieu (nu IenW) in november 2015 voor verbreding van de A58 op de trajecten Annabosch - Galder en Eindhoven - Tilburg van 2x2 rijstroken naar 2x3 rijstroken.
Ook is bepaald dat we tijdens de verbreding en de daarna volgende beheer- en onderhoudsperiode innovaties stimuleren op het gebied van duurzame en slimme mobiliteit. Hiertoe hebben we een Living Lab InnovA58 ingericht. Eén van de opdrachten die we van de minister meekregen, is dat we de krachten moeten bundelen, zowel met kennispartners als met medeoverheden en marktpartijen. Zo maken we van de A58 niet alleen een bredere weg, maar ook een slimme, duurzame en toekomstvaste weg. Samenwerking is hierin de sleutel tot succes.
Planuitwerking: 2017-nu
Tijdens de planuitwerkingsfase (2017-heden) die nu loopt, werkt Rijkswaterstaat de keuze van de minister nader uit. De eerstvolgende mijlpaal in dit project zijn de Ontwerptracébesluiten (OTB) met de bijbehorende milieueffectrapportages (MER), diverse onderzoeken en het wegontwerp voor de trajecten Eindhoven-Tilburg en Annabosch-Galder.
In de OTB's en de MER's staat ook de aanpak van een aantal belangrijke opgaven. Waar mogelijk en nodig bepalen we deze aanpak in gesprek met gemeenten, omwonenden en andere belanghebbenden.
Stikstof
Kort voor de zomer van 2019 bleek dat we extra onderzoeken moeten uitvoeren naar de gevolgen van stikstofuitstoot als gevolg van de wegverbreding. Dit is het gevolg van een uitspraak van de Raad van State over de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS).
Uit de landelijke inventarisatie (november 2019) bleek dat de PAS-uitspraak zorgt voor vertraging in besluitvorming en realisatie van meerdere projecten. Met name voor het traject A58 Sint Annabosch-Galder is het lastig om een sluitende beoordeling op stikstof rond te krijgen. Wat precies de planning wordt voor dit traject, werken we de komende tijd verder uit. Zie voor de gehele planning: het planningsschema.
Wijze waarop we communiceren met de omgeving
InnovA58 informeert de omgeving via 3 sporen: algemene projectinformatie, locatiespecifieke informatie en themagerichte informatie.
Onder de algemene projectinformatie vallen onder andere de projectplanning, de opgave van het project en het ontwerp op hoofdlijnen. Deze informatie verspreiden we via de nieuwsbrief, berichten op de website en ook via de lokale media en tijdens (online) informatiebijeenkomsten.
De locatiespecifieke informatie zoomt in op bijvoorbeeld het ontwerp voor specifieke locaties. Denk aan knooppunt De Baars, de aansluiting Moergestel, de beekpassage De Beerze en de aansluitingen Oirschot en Best. Locatiespecifieke informatie verspreiden we via mailingen, bewonersbrieven en (online) informatiebijeenkomsten.
De themagerichte communicatie gaat over achtergrondinformatie en toelichting rondom project brede thema’s zoals: geluid, natuur, innovaties en procedures zoals de Tracéwet. Deze themagerichte informatie delen we via artikelen op de website, in factsheets en tijdens (online) informatiebijeenkomsten.