InnovA58 gaat niet alleen asfalt aanleggen

projectteam InnovA58 05-07-2017 1980 keer bekeken

Vanuit de landelijke politiek klinkt de laatste jaren steeds meer de roep om gebiedsgericht te werken met partners. En dat is juist ook wat Wim Leendertse, projectmanager van InnovA58 graag wil.

‘We hebben overvolle wegen waar we iets mee moeten en we willen daarnaast ook werken aan een duurzame leefomgeving. Bereikbaarheid is echt niet meer het belangrijkste thema. We vragen onszelf dagelijks af: ‘Kunnen we het niet anders doen? Anders dan het klassieke asfalt aanleggen? En niet alleen blijven hangen in wat we al kennen’. 

‘Hoe meer Rijkswaterstaat in smart diensten denkt en doet, hoe flexibeler we onszelf maken. Beton wordt hard, asfalt ook. We kunnen beter onze energie ook stoppen in het aanbieden van diensten en bijvoorbeeld alternatieve treinopties voor handen hebben of fietsvoorzieningen inregelen. Of toch in elk geval de weggebruikers zo benaderen dat zij weloverwogen gebruikmaken van de weg. Onszelf en de buitenwereld laten beseffen dat we niet altijd nieuw asfalt hoeven aan te leggen om de doorstroming en mobiliteit te verbeteren. En wat je toch aan moet leggen, dat moet voortaan op een vernieuwende en meer flexibele manier. Gericht op mogelijk ander gebruik in de toekomst. Gericht op optimaal aansluiten bij en inpassen in het gebied. We denken als Rijkswaterstaat nog best veel in projecten. Maar die zijn slechts een middel om een doel te bereiken. Het gaat om het verlenen van goede services aan gebruikers en omgeving.

Streepjes en kruisjes
Anno 2017 moeten we nog even kiezen voor best een grote hoeveelheid asfalt in dit project, maar die leggen we op zo’n manier aan dat de A58 al wel slimmer wordt. Dat we op de nieuwe verbrede A58 vanaf 2023 gebruikmaken van technische mogelijkheden in onze wegonderdelen in combinatie met de communicatiemogelijkheden in moderne auto’s en vrachtwagens. Daar denken we nu al over na. Zodat je op tijd weet welke ‘streepjes en kruisjes’ we boven en in de A58 moeten aanleggen. En hoe we die slim laten communiceren met het verkeer. We gaan er trouwens niet alleen over nadenken, we gaan het in 2018 en 2019 ook gewoon buiten testen op de A58. Het wordt tijd om testen met truck platooning en actieve communicatie met auto’s in real life uit te voeren op een drukke rijksweg. Dan weet je wat het doet in combinatie met de vele auto’s die daar ook rijden. Je krijgt die combinatie van verkeer dat al voorbereid is op nieuwe technieken en verkeer dat dat nog lang niet is. Want dat is ook de toekomst. Het is niet zo dat op 1 vast moment iedereen in slimme, zelfrijdende of hypermoderne auto’s zit. Er is een tussenfase die best lang gaat duren. Daar kunnen we ons nu op voorbereiden. 

Op gespannen voet
Dat is nog best lastig. Rijkswaterstaat wordt slimmer en zoekt heel graag meedenkende partners op. Alleen die innovaties en creativiteit staat nog wel op gespannen voet met de beheerderszorg die we ook hebben. We willen terecht niet zomaar van onze veilige standaard afwijken. Het is een kunst om samen met marktpartijen toch mee te bewegen in die vooruitstrevende maatschappij, zonder dat je in het diepe springt. Want natuurlijk moeten we ook een kritische beheerder blijven, de mensen moeten immers veilig onderweg kunnen zijn’.
 


Wim Leendertse, projectmanager InnovA58

Cookie-instellingen